Особливості олив для «АМЕРИКАНЦІВ»
Славнозвісний нафтовий бум у США співпав із зародженням автомобільної галузі та заклав особливості двигунобудування Америки. Свого часу доступність палива суттєво вплинула на специфікації мастильних матеріалів, зокрема моторних олив для американських автомобілів, які і сьогодні відрізняються від європейських нормативів. Розглянемо детальніше потреби технічного обслуговування (ТО) ввезених зі США автомобілів в Україні.
І – Традиційно великі робочі об’єми двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ) американських авто продукують високі потужності за відносно низьких питомих навантажень у парах тертя. ІІ – Гігантський ринок легкових машин у США піддається нищівній критиці з боку екологів. Перший фактор дозволяє використовувати моторні оливи з низькою в’язкістю як при низькій, так і при високій температурах, наприклад Opet Fulltech 0W20 та Fulllife 5W30, які мають кращу плинність, швидкість поступання та сприяють підвищенню ресурсу і продуктивності двигуна. Другий фактор накладає необхідність сумісності моторних олив з системами доочищення викидних газів ‒ каталізаторами та сажовими фільтрами.
До речі, сажові фільтри, вони ж фільтри твердих часток (particle filters- PF), встановлюються на авто з бензиновими двигунами вже близько 5 років.
За призначенням та рівнем експлуатаційних характеристик моторні оливи у першу чергу для американських авто класифікує Американський Інститут Нафти (API), що описує базові вимоги до мастильних матеріалів, які можуть доповнюватися додатковими специфікаціями автовиробників. Opet співпрацює з виробниками техніки по підготовці, випуску, постачанню на конвеєри OEM мастильних матеріалів, олив та технічних рідин у якості першого заповнення на заводах Ford, CNH, Tofas (Fiat, Jeep, Lancia та ін.), Otokar та інших виробників в Туреччині. Окрім цього, Opet є учасником програми EOLCS (Engine Oil Licensing and Certification System) з ліцензування та сертифікації моторних олив за категоріями API. Моторні оливи Opet відповідають експлуатаційним вимогам сервісних груп API, що контролюється API методом контрольних закупок зразків олив на ринку та перевіркою в лабораторії.
За системою API встановлено 2 основні експлуатаційні категорії моторних олив:
S (Service) – включає експлуатаційні групи моторних олив до бензинових двигунів легкових та легких комерційних автомобілів (API SJ, SL, SM, SN, SP).
C (Commercial) – включає експлуатаційні групи олив до дизелів важкої комерційної техніки (API CF, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4, CK-4 та FA-4 як виняток). Необхідно відзначити, що за класифікацією API оливи до дизелів легкових автомобілів досі не виділені у самостійний клас. Тому при призначенні цих олив краще орієнтуватися на європейську класифікацію ACEA.
Друга літера визначає рівень експлуатаційних властивостей, чим вона ближча до початку латинського алфавіту, тим нижче експлуатаційні властивості оливи. Сумісність моторних олив Opet для американських авто з каталізаторами і нейтралізаторами передбачена починаючи з групи API SL. Навіть зараз основною оливою для автомобілів марки Ford з бензиновими та дизельними двигунами є Fullmax 5W30 (API SL/CF, Ford WSS-M2C913-D та ін.). Зазначена специфікація Ford призначена для двигунів різних поколінь, включаючи сімейство Puma, та може застосовуватися в ДВЗ, для яких виробник визначив оливи класів M2C-913C, M2C-913B та M2C-913A.
Для двигунів автомобілів зі США випуску опісля 2010 року основною оливою Opet є
Fulllife 5W30 зі специфікаціями API SN, ILSAC GF-5, що замінюють попередні групи. ILSAC GF-5 розроблено для забезпечення покращеного захисту від високотемпературних відкладень на толоках (поршнях) і у турбокомпресорах, більш суворого контролю над шламом, покращеної економії палива, сумісності з системами викидів, ущільненнями та захисту працюючих на етаноловмісному паливі двигунів (до E85).
Сучаснішим моделям бензинових двигунів, для яких достатньо відповідного класу SAE, американських авто та тим, які випущені для ринку США (Honda, Hyundai/Kia, Lexus та ін.) призначена моторна олива Fulltech 0W20 (API SN, ILSAC GF-5). Знижена в’язкість покликана забезпечити у першу чергу високу ефективність разом з надійним захистом двигуна, а також необхідні екологічні показники і належний ресурс. Ця олива від Opet також задовольняє вимоги Dexos 1 – основної специфікації General Motors (GM) по малов’язким енергозберігаючим моторним оливам для бензинових ДВЗ виробництва північноамериканського підрозділу GM. Може використовуватися в двигунах GMC, Chevrolet, Buick, Cadillac, Opel та інших, а також тих, для яких були рекомендовані моторні оливи класу якості GM LL-A-025 та GM 6094M.
Загалом «регіональність» специфікацій моторних олив для північноамериканського ринку доволі чітко відслідковується у автовиробників США на відміну від інших OEM, що продають свої моделі на цей ринок (виняток – VW дизель-гейт та наслідки). Напр., Ford WSS-M2C-945A ‒ моторна олива для бензинових двигунів Ford північноамериканського виробництва. Відповідає вимогам ILSAC GF-5. Може використовуватися в двигунах, для яких виробником також рекомендовані оливи класу Ford WSS-M2C-930A.
Для систем мащення моделей авто марки Ford, звісно з бензиновими ДВЗ, виробник регламентує «регіональне» використання олив на ринку США та Канади, про що написано у відповідних інструкціях з експлуатації / сервісних книгах. Офіційних рекомендацій щодо застосування таких олив у Європі наразі немає, тобто привезений з Америки автомобіль може проходити обслуговування на мастильному матеріалі іншого класу.
Однак для останнього покоління бензинових двигунів Ford, включаючи сімейство EcoBoost, Opet випускає спеціалізовану моторну оливу FMY Formula FE Ultra 5W-20, яка має схвалення WSS-M2C948-B та є оригінальним продуктом Ford на ринку Туреччини. Може застосовуватися глобально, а також у ДВЗ (з 2012р.), де виробник також рекомендував оливи класу Ford WSS- M2C-913C. Допущено до використання у двигунах 3,5 л. а/м Ford Explorer. Забезпечує високі показники паливної економічності. Разом з цим повністю сумісна з попередніми двигунами і рекомендована для усіх бензинових двигунів, для яких вказано використовувати оливи марок WSS-M2C-913-B або WSS-M2C-925-B (крім двигунів моделей Ford Ka, Ford Focus ST та Ford Focus RS).