Гальмівні рідини: що потрібно знати
Основні параметри автомобільних гальмівних рідин:
1. температура кипіння;
2. в’язкість;
3. основа рідини.
При гальмуванні автомобіля колодки дуже сильно нагріваються, а тепло від них передається гальмівній рідині, що може призвести навіть до її закипання. При цьому виділяються бульбашки повітря, які здатні утворити «повітряну пробку» в гальмівній системі. Така «повітряна пробка» може призвести до відмови гальмівної системи. Тому, чим вища температура кипіння гальмівної рідини, тим краще. Для кожного класу рідини згідно DOT встановлено мінімальне значення температури кипіння «сухої» рідини, яка не містить води, і «зволоженої» – з умістом води 3,7%. Це обумовлено тим, що при охолодженні рідини в ній утворюється конденсат води. З плином часу об’єм води в гальмівній системі збільшується, що призводить до зниження температури кипіння гальмівної рідини або до замерзання води за низьких температур.
В’язкість характеризує здатність рідини прокачуватися по системі. Вона повинна залишатися незмінною і при цьому мати мінімальну залежність від температури в діапазоні робочих температур від -40 до +100 °C. За низьких температур в’язкість рідини підвищується, і якщо вона перевищить максимально допустиме значення, це призведе до ускладнення її прокачування по системі, збільшення часу спрацьовування гальм або до відмови гальмівної системи. За високих температур в’язкість рідини знижується, і в разі перевищення мінімально допустимого значення може привести до витоку.
Як і моторні оливи, гальмівні рідини також відрізняються залежно від їхньої базової основи. Гальмівні рідини класів DOT 3, DOT 4 і DOT 5.1 складаються з полігліколів та їх ефірів, і вони можуть бути взаємозамінними, але змішувати їх небажано, оскільки основні властивості при цьому можуть погіршуватися. Рідини на основі силікону (DOT 5) несумісні з іншими.
Головне пам’ятати, що властивості гальмівної рідини неминуче погіршуються в процесі експлуатації, і треба вчасно проводити заміну з періодичністю, передбаченою виробником.